Følgende artikel er skrevet af EjendomsWatch

1) Sommeren er over os, og coronakrisen klinger af. Hvad glæder du dig mest til?

"At tingene bliver normale igen, så vi slipper for restriktioner og nedlukning og igen kan komme ud og besøge kunder og samarbejdspartnere under normale forhold.

Det har været en meget tung periode at være mægler i vores segment med fokus på butikker og restauranter, fordi lukkeperioderne har gjort det besværligt at vise lokaler frem, at foretage vurderinger og at udvikle nye koncepter. Trods kompensationspakker har mange i vores segment været ramt af usikkerhed siden marts 2020 og har haft svært ved at træffe beslutninger om at købe eller leje lokaler.

Til gengæld betyder den langvarige usikkerhed, at der er opsparet meget potentiale, fordi mange nu vil realisere udskudte planer. Jeg er overbevist om, at vi går ind i en meget travl periode med mange nye åbninger og en udbredt tro på fremtiden."

2) Hvad har været sværest for dig og virksomheden i 2021?

"Nedlukningerne har været hårde. Efter en turbulent start på krisen i marts 2020 var en ny periode med nedlukninger fra december til februar i år en ret hård tid. Det har også været krævende at omstille vores forretning med f.eks. hjemmearbejdsdage og Teamsmøder og at holde kontakten til alle medarbejdere og sikre god kommunikation.

Vi har alle været coronatrætte med usikkerhed om morgendagen og mangel på sociale relationer mellem personale, kunder og leverandører. Det har været en lang, hård tid med mange tanker om fremtiden, og mentalt har det slidt mere, end jeg havde regnet med."

3) Hvad har i din optik været overset i 2021 indtil nu?

"Det begrænsede sikkerhedsnet under små og mindre virksomheder bekymrer mig. Vi risikerer, at den udskudte betaling af moms og a-skat udløser lukninger og konkurser, når de udskudte regninger skal betales, for mange små og mellemstore virksomheder er i dyb krise. Politikerne bør overveje at eftergive gælden, så samfundet kan bevare arbejdspladserne.

Mange virksomheder har ikke kunnet få hjælp til at finde rundt i kompensationsordninger, som er skabt til større virksomheder med fagfolk, der kan løse tingene. En del små og mellemstore virksomheder har måttet betale revisor eller andre eksterne rådgivere for at få hjælp. Både ansøgning og afslutning på kompensationspakkerne er tydeligvis udarbejdet af nogen, som ikke har deres daglige gang i små og mellemstore virksomheder, hvor det skal være nemt og gå hurtigt, så de kan klare dagen og vejen og sikre deres likviditet."

4) Hvad er den største opgave, der venter din virksomhed efter sommerferien?

"Vi er i øjeblikket omkring ti mand, og vi skal have ansat flere mæglere, da vi er tilbage i en situation med god vækst. Desuden skal vi indføre den firedagesuge, som vi var ved at gå i gang med, men satte på hold, da coronaen brød ud.

Jeg har med interesse fulgt, hvordan andre virksomheder har gjort, og for mig som indehaver er det vigtigt, at vores ansatte trives, er motiverede og har god balance mellem privatliv og arbejdsliv. Men det giver nogle omstillinger, så vi skal arbejde smartere og kommunikere på en lidt anden måde - og fortsat have fokus på forretningen, som stadig skal have åbent alle hverdage. Det bliver en vigtig del af et travlt og spændende efterår for Butikskompagniet."