Man skal helst være en gammel rotte, for at kende de rigtige priser, siger ejendomsmægler Jesper Erichsen på 67 år. Han har lokalkendskabet i orden og masser af erfaring. En af Butikskompagniets vigtigste hemmeligheder, siger han, er at mæglerne kender så utrolig mange mennesker.

achievement-3797848__340.jpg

Jesper Erichsen er ejendomsmægler og en garvet én af slagsen. Med sine 67 år skulle man måske forvente, at han var på vej ud af branchen, men han fortsætter gerne lidt endnu. For han går især på arbejde, fordi det er så skægt at tale med mennesker.  

Jesper kom oprindelig fra den finansielle verden og har arbejdet i en bank og et realkreditinstitut, før han på et tidspunkt blev enig med sig selv om, at det var mere interessant at være ejendomsmægler. Det er det stadig:

”I Butikskompagniet har vi en medarbejder, der er 80 år gammel. Det er jo fordi, det er spændende at være her,” siger han. 

Afståelsesprisen skal være rigtig og realistisk
Når Jesper skal sætte ord på, hvad der er et godt salg, er han ikke i tvivl:

”En god sag begynder med, at jeg sætter den rigtige pris. Det nytter ikke at sætte en for høj pris bare for at få sagen på hylderne – det får vi ikke glade kunder af. Jeg lægger vægt på at rådgive seriøst og realistisk, så jeg tror på den værdi, jeg siger.”

Og så skal køber matche sælger:

”Hvis du vil sælge sko, skal du finde et sted, hvor folk lufter deres dankort. Det skal være et ose-område, et sted, hvor der er andre kvalitetsbutikker. Man skal finde noget, der er på niveau med det, man selv vil lave.”

Butikslokaler sælges – igen og igen
I nogle år drev Jesper sin egen ejendomsmæglervirksomhed, men efter at han kom til Butikskompagniet, har han bevæget sig hjemmevant rundt især i city og brokvartererne.

Meget handler om lokalkendskab.

”Som mægler skal du kunne lide at tale med folk og sætte dig ind i lokale forhold. Vi skal helst vide flere år, før det sker, at nu kommer der en opblomstring i et område,” siger han og fortsætter:

”Når vi får nye medarbejdere i Butikskompagniet, går der et par år, før de kan stå helt på egne ben. Man skal være en gammel rotte for at kende de rigtige priser. Det er know-how og erfaring, der gør, at jeg kan vurdere, hvad noget er værd. Og her har Butikskompagniet en niche, som ikke mange bevæger sig i. Når vi får en ny sag ind, har vi som regel haft en sammenlignelig sag i samme område. Og ofte har vi fornøjelsen af at sælge de samme lokaler flere gange.”

Butikskompagniets hemmelighed er, ifølge Jesper, at mæglerne kender både køberne og sælgerne i området og har opbygget et kæmpe netværk.

For ham er det af flere grunde vigtigt at følge et salg helt til dørs og for eksempel møde op hos køberen og sige tillykke, når han eller hun holder åbningsreception. Måske vender køberen så tilbage en dag og vil sælge butikken igen. For danskerne skifter bolig cirka hvert syvende år, mens butikker skifter hænder efter omkring to til tre år:

”Butikslokalerne er hele tiden i cirkulation. Gårsdagens køber er morgendagens sælger – og man skal behandle alle ordentligt,” siger Jesper Erichsen.